Monday, March 23, 2015

Rambling of Working Mom - Hidup Itu Pilihan.


My small working table at home. Alhamdulillah may this little corner benefit forever.

Tuh, 2 makhluk peneman perati buat kerja :P

Dah sebulan. Yup, work day and night including weekend. Not to exclude the housechores, & daily cooking for the family. Orang panggil 'supermom' kononnya. Ntah, aku tak rasa 'super' pon. Tenaga dok nak kene charge je ni haaaa,.. I cannot in the side of lacking, sebab kalau bos pon tak de mood or kelaut dengan kerja, apatah lagi yang buat kerja bawah bawah ni. Sekarang memang banyak aku buat sendiri. Tak larat dah nak marah budak kerja, *aku ni bukan jenis suka bebel, tapi makan dalam le jugak bila asap naik kepala aku* sebab our expectation on them very high, but when we knew what they can only do, really pissed me off. Sungguh budak sekarang kalau nak banding kita dulu fresh graduate lain benar. Penat mikir masalah dunia ni,.. baik la aku settle kan apa yang aku boleh buat.  

Bekalan anak beranak di hari Isnin. Bekal abang dah masuk school bag, tinggal adik punya makan pagi & lauk lunch untuk rumah Grenma hari ni. Ade orang kata, buat pa susah2 masak kalau hantar rumah mak? Hidupkan pilihan. Aku pilih untuk bangun pagi siapkan semua. 

Kehidupan itu pilihan sendiri, Kau boleh je tak buat kerja rumah bila penat bekerja di seharian di office, tapi kau tetap pilih untuk teruskan kerja kerja dirumah. Sebab, kalau bertangguh lagi banyak kerja dihujung nya, Kau boleh je tak nak masak setiap hari, beli bungkus je tiap hari bagi anak-anak makan. Tapi hujungnya duit kau habis, anak anak tak appreciate cooking kau. Mana kau nak? Semua pon pilihan. Pilih lah yang terbaik, untuk kini & selamanya. Aku pon bukan rajin naw nak masak tung tang tung tang setiap hari. Ada ja hari yang aku penat sangat if aku sambung kerja kat rumah, so aku rancang bekalan makanan anak anak. Memang kalau ikut anak setiap hari nak ada bekal. Tapi dia tak kesah samada bekal tu ekspress bento eg. bun or waffle gardenia 80sen tu. Yang penting ade bento setiap hari. 

Aku teringat juga nota aku masa talk Sis Yasmin Mogahed,*sambil aku buat kerja volunteer, kadang telinga aku ni menangkap juga kata kata lecturer :)* She said, FIRST THING IN LIFE IS DO NOT NEGLECT YOURSELF! Maksudnya, apa pon, pentingkan diri sendiri dahulu, kita cari masa kita dahulu untuk build up own development! Never compromise our own time with ALLAH with other thing else. Our priority is build a good relationship with Allah. Betul, tak aku nafikan bila kita rasa down, cara terbaik adalah mengadu padaNya. Kelas usrah or islamic talk kebiasaannya worked on me untuk naikkan semangat aku yang kekadang melayang. Memang sebulan ni kelas usrah aku semua kelaut. Mujur ade juga usrah family every 2 weeks. Terjaga juga hati aku ni... Kalau nak lagi best, travel! Travel & enjoy the nature. Bukan shopping ye! Bila kita menikmati keindahan nature, surely we will turn back to the CREATOR, ALLAH. Makanya aku nak kumpul le sesikit apa yang ada. Target for HUTAN BELUM memang BELUM mampu lagi *bila pikir orang pegang duit kita tak pulang lagi pon dah down :'(*, pi pantai yang dekat dekat pon jadi lah,.. Sehari semalam pon dah ok. Hiburkan hati sendiri & anak anak. Tak sabar nak back to nature. InsyaAllah... 

No comments: