Thursday, December 4, 2014

Roasted Chicken w Dash of Sanquick

Kalau hampir setiap hari masak, sure ade satu hari kita rasa malas nak masak kan... Sama la macam aku, memang jenis akan masak juga macamana pon. Sebab aku ni jenis bekalkan lauk makan untuk anak bila hantar ke rumah nenek pengasuh. Kira nya nenek pengasuh just masak nasi ja makan tengahari untuk anak aku. Lauk tengahari wajib bekalkan, walaupon telur goreng saja kekadang tu. Anak aku ni, kalau telur goreng, kicap & nasi pon dah boleh tambah makannya. Cuma aku tak masak makan pagi untuk depa ja. Pagi tu kan ada ja orang jual nasi lemak kueh bagai, makanya aku singgah beli je untuk makan pagi depa. Kalau aku rajin, aku buat la fav makanan depa, macaroni! 


Roasted Chicken adalah menu malas aku. 

Oh ya.. Aku memang ada basic marinate recipe for Roasted Chicken / Meat. Bila ada basic, nak variety with adding any to your taste is your choice. 


Basic marinate recipe : Garlic, Black Pepper, Honey, Dark Soy Sauce, Salt.
Add to your taste : Thyme/Rosemary/etc.
Roast for about 45mins in 170 degree.

Semalam rasa nak bagi rasa sedikit fusion, aku add sedikit Sanquick (yang untuk buat air tuuu,..) Haaaa cuba lah! Kalau asyik dok bakar ayam ni dengan rasa yang sama, nanti bebudak ni bosan pulak kan,.. Tapi semalam memang depa ni makan nasi agak banyak juga! Depa ni kalau ayam yang panggang memanis memang sukaaaa sangat! Si abang tu, ibu baru je keluarkan ayam ni dari oven, terus menerpa!

 "Ibu, abang nak makan nasi dengan ayam ni! Abang suka ayam ni, manis!" 

Senyum lebar hati berbunga dengar abang kata gitu,.. Abang ni memang pandai sangat ambil hati! Satu je jangan buat, Jangan mainkan hati perempuan ye anak oooi! 

No comments: