Friday, October 17, 2014

Pentingnya menjaga kata...

Quran 49:12


يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱجْتَنِبُوا۟ كَثِيرًا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ ٱلظَّنِّ إِثْمٌ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا۟ وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ


O you who have believed, avoid much [negative] assumption. Indeed, some assumption is sin. And do not spy or backbite each other. Would one of you like to eat the flesh of his brother when dead? You would detest it. And fear Allah; indeed, Allah is Accepting of repentance and Merciful.




Aku suka ambil pengajaran & hikmah daripada kisah sekeliling aku.
Turun naik suka duka.
Semua ni yang akan mencorakkan kehidupan aku walau bukan kisah aku.
Ada kisah yang perlu ambil iktibar dan disyukuri.
Tapi aku suka jadikan sebab untuk aku muhasabah diri.
Tak suka jadikan aku sebagai contoh kehidupan.
Sebab diri tak hebat mana.
Masih ada cacat cela.
Aku pon tak suka sebarkan keburukan dan condemn orang terang terangan.
Bagi aku, jika aku buat macam tu, seperti membuka pekung dada sendiri.
Yang mana kebanyakan kita, keburukan sendiri susah nak sedar & telan.

Musibah yang Allah nak bagi sebenarnya adalah akar kekuatan yang Allah nak bagi dalam diri kita.
Beriman lah dengan Qada'& Qadar.
Berlapang dada, fikir tanpa menggunakan hati & emosi.
Yang salah tetap berada salah.
Yang betul tetap berada betul.
Cuma nya ada perkara yang aku perlu tegas dalam setiap kisah.
Aku takkan benarkan kesalahan kau. Sebab itu akan memusnahkan kau.
Kau salah, maka aku tunjukkan jalan cara mana betulkan kesalahan kau.
Aku tak suka mengadili dan menghukum orang seberat berat hukuman hanya dengan mendengar sebelah kata. Aku lebih suka diam, dan jadikan ia muhasabah diri.
Kebanyakan kita memang seronok bila ada issue, sehingga ada yang buat nasi tambah.
Aku tak suka nasi tambah, sebab tak habis akhirnya buang kene makan ulat.
Tahu tak, bahagian nasi tambah tu la yang akan heret kita kat hujung sana.

Ya Allah kau jagalah kata ku ini.
Semoga segala kejadian yang menghampiri hidup aku,
adalah kejadian yang mendekatkan aku dengan Mu.

Api yang tengah marak disiram api memang hebat maraknya.
Cantik warnanya. Tapi hujungnya hitam tak sehebat ketika gemilang.
Aku pon takut kalau nasi tambah tu menambahkan dosa yang membuka cerita.
Kalau salah katanya, fitnah jadinya.
Kalau benar katanya, umpatan jadinya.
Ini belum lagi memberi hukuman atas kesah lalu.
Kau tahu sungguh ke kesah tu?
Kau tau tak sebab kejadian?
Kau tau tak sebenarnya kejadian tu mimpi ngeri dia?
Kau tau tak sebab kejadian tu dia doakan yang baik baik untuk semua?
Walaupon kau padam, tapi buku kehidupan kau tetap tercatat.
Aku paling takut kisah yang macam ni.
Aku takut benda ni akan jadi sebab aku tak lepas kat hujung sana.

Ya Allah kau jagalah kata ku ini.
Semoga segala kejadian yang menghampiri hidup aku,
adalah kejadian yang mendekatkan aku dengan Mu.

Bagaimana pula orang yang suka cerita banyak keburukan orang di mana-mana.
Sesungguhnya jaga lah aib orang, dengan itu aib mu terlindung.
Sebenarnya kata kata yang keluar juga itu cerminkan hati seseorang.
Hati yang baik slalu menjaga kata.
Kalau pon tercuit pasti kata yang berhemah jadi balasan.

Cuma aku nak ingat kan diri aku sendiri & sesiapa pon, jadilah kawan yang menyedarkan kawan.
Jangan biar dia tenggelam dengan emosi & hati.
Walau banyak mana pon kesalahan yang depa buat, jangan pernah lelah bersama.
Kawan yang baik adalah kawan yang sentiasa membenarkan yang benar dan membantu betulkan yang salah.
Biarlah sama sama dapat pengakhiran yang baik.
InsyaAllah.

Ya Allah kau jagalah kata ku ini.
Semoga segala kejadian yang menghampiri hidup aku,
adalah kejadian yang mendekatkan aku dengan Mu.








No comments: